I väntan på Godot...

...mjaee, men Fredrik. Vi har extrainsatt labb idag för att kompensera för tillfället då labbet beslöt sig för att lägga ner vilket innebar att alla ju fick påbörja första labben hemma, vilket i sin tur innebar att alla förstått och mätt fel vilket sedermera visade sig nästföljande torsdag. Yey.

Jag har helt fräckt skjutit upp den andra labben eftersom labb 3 skall redovisas på måndag, så jag ägnar mig åt den istället (dessutom verkar den mycket roligare). Den går ut på att vi i ett speciellt talprogram som, lingvisthumoristiskt nog heter Praat (det är utvecklat Nederländerna) ska öppna och arbeta med en ljudfil där en man talat in meningen Jag vill lämna några långa Jörnsbor. Tanken är att vi med hjälp av programmet ska mixtra och leka runt med grundtonen (dvs. få honom att höja eller sänka rösten) och durationen (dvs. förkorta eller förlänga vissa fonem) så att betoningen ändras. Vi ska skapa tre olika ljudfiler där fokus i den första ska ligga på jag, i den andra lämna och i den sista på långa. Det är faktiskt ganska roligt, även om det inte låter helt äkta eftersom det ju är syntetiskt, dvs. "konstgjort" tal. Jag har exempelvis märkt att om man höjer grundtonen på slutet, låter killen som en dalmas. Jätteroligt. Roligare än så lär jag dock inte få på den här kursen, så jag passar på att skratta nu för man vet ju aldrig när det blir roligt nästa gång.

Nu borde Fredrik komma snart. Och jag borde sannerligen fortsätta, ty jag har sjukt mycket att göra. Det faktum att en tredjedel av klassen blivit förkyld under helgen och satt och snorade/hostade/harklade sig under föreläsningen igår talar sitt tydliga språk: Detta är kursen från helvetet. När jag skickat in sista rapporten ska jag gråta en skvätt av glädje och fira med något rikitigt gott.

Tur att det snart är påsk. Jag hoppas på vår lagom till min hemkomst, det är det minsta man kan begära.

Time to get to work. Laters.



image45
Praats symbol. Visst är den vacker? Inget hastjobb i Paint, här inte...


image46
När jag googlade Praat på Google Bild, fick jag även fram denna bild. Lite oväntat, sådär. Namnet är lika fint som bilden; Thunderthighs.

Kommentarer
Postat av: Maria

När exakt kommer du hem till påsk? Jag ska antagligen inte vara hemma just lördag till tisdag under påsken så det hade varit kul om vi hann träffas innan det. Kram!

2008-03-04 @ 15:26:25
Postat av: Tomas

Anja Pärson - släng dig i väggen!

2008-03-04 @ 21:48:25
Postat av: Suffe

María: Jag kommer hem onsdagen den 19 mars på kvällen, så vi kan ju kanske ses på torsdagen den 20e, alltså skärtorsdagen? Antingen på dagen och fika eller på kvällen. Jag har ju huset för mig själv så vi kan vara hos mig, så får du äntligen se hur jag bor (för jag bor så storslaget...!). Vad sägs? :) Du kan ju hinta för Rebecka att ett eventuellt möte kommer att äga rum. :) Vet du förresten om Tiina eller Tessi kommer hem över påsk? Elin är ju i Skåne veckan innan så henne får jag inte träffa :|
Ha det fint! KRAM!

2008-03-04 @ 22:19:17
Postat av: Maria

Torsdag låter bra, men det får nog bli på dagen, jag tror Rebecka jobbar. Vi får höras lite längre fram. Det kan hända att jag också jobbar, jobbschemat är annorlunda över påsk. Jag tror inte Tessi kommer hem men kanske Tiina, om hon nu inte skulle hälsa på Tessi. Kram!

2008-03-06 @ 08:12:13
Postat av: Suffe

OK, vi hörs längre fram helt enkelt och så får vi höra med Tiina om hon är hemma :)
It's a date ;)
Hälsa Rebecka!
Kram!

2008-03-06 @ 10:28:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback