Home alone...

Jaa, kom hem för ca en halvtimme sedan från Piteå, dock utan Tomas som börjar sin praktik på 6 veckor imorgon.
Tvättkrisen löstes med hjälp av min kära Bajs-Anna, tack min sköna böna! :)

Egentligen borde jag duscha och tvätta håret (som numera är blondare och kort kort kort) för att sedan sova. Men så såg jag en sån där härlig frågegrej i Annas blogg, så jag snor den helt hutlöst, hoppas det är OK. :D

Smeknamn: Bajs-Sofia :), Suffe, Wahlgren, Rocky, Julie Andrews...!
Höger- eller vänsterhänt: Höger, då jag är "normal" ;)
Favoritgodis: Ett rött S och ett salt S på varandra i en enda himmelsk komposition av smak...
Är det nåt du absolut inte äter: Bajs? Messmör och lever är inte heller så gott...
Musik just nu: Officiellt: Fallout Boy. Mer inofficiellt: Justin Timberlake
Vad sa du senast: Ehm..."puss, hej då!" till Tomas i telefon tror jag.
Sommarplaner: Jobb, sol, bad och lite mer jobb.
Är du bra på matte: Nej, det skulle jag ju inte säga.
Fisk eller badkruka: Mer badkruka på senare tid, dessvärre...
Favoritfärg: GRÖN!
Saft eller alkohol: Flädersaft, iskall. Med sugrör.
Hur många kuddar sover du med: En.
Favoritväder: Sol och varmt med lite fläkt och barmark
Vilket instrument är vackrast att lyssna på: Cello. För det kan jag spela.
Morgon- eller nattmänniska: Både och...fast mest nattmänniska tror jag.
Sparare eller slösare: Slösare. Suck.
Vem är viktigast för dig: Din Mamma.
Det bästa du vet: "Sommar...sommar och sol..." dvs. Sven-Ingvars.
Det värsta du vet: Kräk. I båda bemärkelserna.
Bästa film: Jag måste också säga Amelie från Montmartre, annars är Boys Don't Cry väldigt bra.
Tror på liv på andra planeter: Mejbi bejbi!
Kommer ihåg din första kärlek: Tror det...?
Älskar du henne/honom fortfarande: Svar negativt.
Har du några homosexuella vänner: Ja...om Tomas vänner är mina vänner?
Ser du på kärleken som ett misstag: WTF?! Håller med Anna om att detta inte var den smartaste frågan i världen, direkt.
Framtidsdrömmar: Bli en kick ass-logoped får stå för mig med :)
Teknisk eller oteknisk: Högst oteknisk!
Är du kittlig: JA.
Snarkar du: Enligt mig själv: Nej. Enligt Tomas: Ja.
Stjärntecken: Stenbock.
Äckligaste insekten: KACKERLACKA, helt klart.
Största svaghet: Pratar lite för mycket ibland...och så är jag dominant.
Det här är jag bra på: Att vara glad och att ha dålig humor.
Det här är jag dålig på: Att vara lång, samt ibland att ge utrymme åt andra.
Lyckotal: 2.
Bästa bok: Doktor Glas av Hjalmar Söderberg
Om du fick välja en superkraft, vad skulle du välja: FLYGFÖRMÅGA, lätt.
Chips, morötter eller godis: Morötter. HAHAHAHAHAHA...!!
Sport, A-ekonomi eller barnprogram: Barnprogram rules.
Har du nån flickvän/pojkvän: Ja, en.
Synliga ärr: Ja, ett i pannan. Som Harry Potter...
Gungar du på stolen: Oftast inte.
Hur många kusiner har du: 5 st.
Skulle du någonsin få för dig att hoppa bungy-jump: Antagligen inte.
Vilken hand håller du gaffeln i: Vänster.
Anser du att man får skylla sej själv om man slickar på en lyktstolpe mitt i vintern: Ja. Såvida man inte blir tvingad eller deltar i ett vad.
Vilken läsk är godast: Iskall Sprite eller Coca Cola.
Vad gör du helst?: Ingenting. Sover? :)
Hur många syskon har du: Tre små.
Är du allergisk mot något: Nej, inte vad jag vet?
Är du mörkrädd: Kanske.
Släpar du fötterna efter dig: Jag försöker att inte göra det, men shit happens.
Städar du ditt rum själv: Mm, iallafall min "halva".
Sjö eller hav: Sjö.
Saltar du på maten: Nej, oftast inte.
Favoritkaka: Mina mockarutor, de är godast i världen!
Andranamn: Anna och Magdalena.
Hur gammal är du: 20.
Favoritblomma: Syrén eller liljekonvalj
Vilken färg har du på tandborsten: Ljusblå
Favoritartist: Otis Redding for life!
Favoritlåt just nu: This Ain't a Scene, It's an Arms Race med Fallout Boy
Vad gör du om du får hicka: Finns det nåt att göra åt det?
Hårfärg: Numera vitblond med lite guldigt i.
Kaffe, te eller inget: Jag gillar inte kaffe, men dricker det ändå. Och te ibland.
Pysslar du med nån sport: Gympa och step up...så nej. :P
Hatar du dig själv: Nej. Borde jag det?!



Nej, nu är det banne mig duschtime. Sen sova.
Toodeloo!
Over and Out!


Personliga problem

Ack, vilken dag! :) Efter att ha deltagit i experimentet och fått min 50-lapp, åt jag lunch och diverse sötslisk på Café UB, varefter jag smugglade in en GB Sandwich på Bibblan fast man inte får...
Då det var upptaget överallt där uppe och vi inte kände för en tyst läsesal, satte vi oss på nedervåningen där vi hittade några fellow classmates. Uppe i taket över våra huvuden svävade den coolaste klockan i världen; ett konstverk bestående av en massa spegelbitar som tillsammans utgör siffrorna i en digital urtavla och ändras varje minut och timme. SÅ cool...!! En sån skulle man ha hemma, alltså!

Efter lite grammatikande blev vi väldigt trötta i huvudet...jag skulle säga "är sig ett personligt pronomen?" (nej, ett reflexivt, jag vet. Men jag var trött i skallen!) men det som kom ut var "personligt problem" istället. Karin hakade på och sa "jaa...många har ju personliga problem" och sneglade på Anna utan att tänka på det. :D

Vi var tydligen inte de enda som var trötta, dagens felsägning stod nämligen Miranda för. Vi har gått igenom huvudord och förled, tex SJUKHUSPRÄST där sjukhus är förled och präst huvudord. Miranda kollade på ordet MAKTSTÄLLNING och konstaterade högt och tydligt att "makt är alltså förhud"...ja, jag säger då det. Så nu är det vårt motto: Förhud är Makt. Krossa patriarkatet...!!

Jag och (Bajs-)Anna har förvillat oss i en livlig diskussion som började som ett skämt men slutade med en seriös frågeställning: Hur ser det ut när en blåval pruttar? För att inte tala om när de bajsar? Det måste röra sig om ofantliga mängder gas/avföring, vart tar bajset vägen tillexempel? Det borde ju flyta upp till ytan ibland och kollidera med fartyg (Titanic...??) eller så. Vår första hypotes var att valarna krälar upp på land och lättar på trycket, innan de lätt och ledigt dyker ner i det blå igen. Då skulle alltså alla bruna berg vara torkat blåvalsbajs. Även om denna tanke av många kan tyckas tilltalande, finns det naturligtvis logiska brister i detta resonemang, tex. det så kallade Grand Canyon-problemet. Nej, det håller inte helt enkelt.

Vi funderar helt seriöst på att sammanställa våra frågor och maila dem till chefszoologen vid Universitetet. Det är inte första gången jag intresserar mig för kroppen och dess avfall, jag tvingade Elin att stanna över 20 min sista lektionen en fredagseftermiddag enbart för att kunna fråga vår naturkunskapslärare vad som händer i kropen när man dricker BTB.

Frågar man ingenting, får man ingenting veta, så det så!

Nu ska jag spöa Tomas lillrumpa i Sonic the Hedgehog. (I wish!)

Over and Out!


Image:BlueWhaleWithCalf.jpg

Caught red handed...??








Liten uppdatering...

Tomas sitter och spelar Metal Gear Solid III i soffan, och jag satt just bredvid och gjorde armband, samt passade på att mobba honom och göra narr av gubbarna i spelet när det är coola och kritiska ögonblick för alla inblandade utom jag. :D

Beställde fonetikboken till talkommunikationskursen, så har jag det gjort liksom. Jag vet, jag vet, "man behöver faktiskt inte köpa alla böcker till varenda kurs!" och det gör jag inte heller. Men vi har i princip bara den boken att läsa inför lektioner plus att den kommer igen nästa kurs (Talkommunikation II) så jag kände mig tvungen att punga ut med 260 spänn för den. Plus att jag hittade Den allvarsamma leken och Martin Bircks ungdom för typ 30 pix vardera = fler Söderbergsböcker att läsa! :) Har dock tvingats inse att denne snillrike författare också gett upphov till en av de mest tråkiga noveller någonsin,(eller kanske inte så tråkig egentligen, men glädjen av ett verk förtas ganska rejält av att ens hemska högstadielärare TVINGAR en att läsa den och komma på ett slut. Suck.), nämligen Pälsen. Fast om jag ska vara ärlig, så tror jag att Hjalmar Söderberg själv lade vikt på att skriva en så seriös och pretto novell som möjligt, enbart i syftet att vara ironisk utan att folk märkte det. :D
Dock har jag även kommit på att det är Söderberg som skrev Förvillelser som vi läste på gymnasiet med Agneta. Jag kommer ihåg att jag på fullt allvar tyckte att den var väldigt bra...se där!

Det är faktiskt lite roligt att läsa gamla svenska prosaklassiker utan en lärare som flåsar en i nacken, kanske jag t om. ska våga mig på Strindberg någon dag. Kanske. Eller nu lovade jag kanske för mycket... :)

Nej, nu ska jag nog läsa färdigt Doktor Glas...om jag vågar. :P

Over 'n' Out!






Våren i preteritum...

Ja, för det är nämligen så att våren icke längre existerar. Det har snöat igen, och termometern visar strax under 0-strecket = slask blask. Nåväl, jag var ju förberedd, så. Och idag har jag lärt mig att dåtid beskrivs som preteritum, imperfekt som tidigare användes är fel fel fel tydligen. Jaha.

Lingvistik är faktiskt mäkta intressant! Och idag kom vår lärare i nästa moment (Talkommunikation I) och presenterade sig, han verkade trevlig. Talkommunikation = fonetik för er som inte vet. Vilket jag inte heller visste fram tills nyligen, eftersom de har gett kursen ett så konstigt namn.

Idag har jag slappdag, ty imorgon ska jag sälja min kropp till vetenskapen (delta i ett litet experiment som går ut på att fullfölja meningar på engelska och svenska). Jag får 50 pix för 45 minuter av min tid = välbehövda pengar med tanke på att jag idag spenderade mina sista två hundralappar på en grammatikbok. Imorgon får vi också de utlovade övningarna i morfologi, så jag, Anna och Karin såg detta som ett ypperligt tillfälle för ursäktad sötfika och sedan lite "plugg" på UB. På kvällen blir det muffinsätande hos Tomas söta syster Anna, ska bli jättetrevligt :)

Ikväll ska jag träna klockan sju som vanligt, Jossans gympa 2-pass är numera en självklar måndagsritual, precis som C.S.I. Och nu är vi äntligen ikapp Prison Break-mässigt, ty igår betittades avsnitt 19. Då vi nått Kommuniceras högsta gräns eftersom hubben varit nere, kan vi inte ladda ner fler avsnitt...om det finns fler? Någon som vet hur långt de visat i the US and A? Så galet spännande, även om jag sitter och morrar av ilska när Michael och Sara kysstes. Men hon är gift i verkligheten, så. MOAHAHAHA på henne.

Dagens bajs i brevlådan går till alla in favour of Bologna-avtalet, vilket för oss betyder fler betygssteg, dvs. inte bara U eller G som vi har nu, utan en flersiffrig poängsskala. Har aldrig sett maken till crappy idé, varför kan inte DOM adaptera sig efter VÅR modell, nej för det går ju inte...det är ju SVERIGE som har fel eftersom vi inte är lika stora och äter grodor som Frankrike och Italien och Tyskland. Kiss my shiny metal ass säger jag bara...ROAR!

Min nya favoritbok är Doktor Glas av Hjalmar Söderberg, vilken påbörjades i fredags. Jag vill veta vad som händer, men jag vill inte läsa ut den, för då finns den ju inte kvar mera...åååh, sweet misery! Läs den, säger jag bara.

Nej, nu är det dags att ta adjö känner jag.

Over and Out!







Sökte på "hockeyfrilla" på Google, and here he is. Ta för er, ladies...!







Släpp fångarne loss, det är VÅR!

Iallafall nästan. :)
All snö håller på att smälta bort, vilket vore trevligt om det inte vore för de enorma vattenmängder som måste ta vägen någonstans, dvs. vattenpölar och slask. Jag har tom. fått ta på mig mina röda gummistövlar med vita prickar för att kunna ta mig till skolan torrskodd. Förutom att vara snygga och i klass med Williams önskestövar, är de faktiskt förvånansvärt sköna för att vara gummistövlar. Synd bara att de är så svårmatchade...

Sol, sol sol...man blir så GLAD av den! Jag har kunnat ha kjol med tunna strumpbyxor på mig i veckan utan att frysa nämnvärt...det är helt underbart. Dock är det lite för tidigt för riktig vår häröver, så jag är beredd på en köldknäpp any time nu...

Började med lingvistik nu i veckan i Hum-huset där jag var hela förra terminen. Skönt att vara på välbekant territorium, och jag träffar jättemånga gamla engelskvänner och Joel som läser litteraturvetenskap. Alltid trevligt :)
Vad har mer hänt...jo! Igår fick vi reda på tentaresultaten, jag fick mitt G (24/26p) så jag är meganöjd. Detta firades igårkväll med Joel och Viktor, då vi bakade chocolate chip cookies the size of our heads med mörk och vit blockchoklad i...GALET vad goda de var! Jag grät till filmen, såklart; Big Fish. Jag klarar inte av såna filmer utan att börja gråta, även om det är klart att pappan är döende redan från scen 1 i filmen...jag grät till Björnbröder, så då kan ni tänka er... :)

Idag är jag "ledig", går mån-tors 10-12 varje vecka med få undantag. Dagen har ägnats åt sömn, tvätt, dammsugning, diskning och snart ska jag ringa AllTeles kundtjänst och skälla/fråga, sen ska jag och Tompa till ICA Maxi och handla. Sen är det mysfredag, yeah!

Nej, nu ska jag göra nåt annat.
Have it so good, y'all!

Over and Out!


                   









Snällasnällasnällasnällasnällasnälla Tomas...?? Pleeeeeeeeeeease!!








Skåne - I'm back!

Oh yeah. Men fan vad pissigt vädret är, bara regn regn regn all day long långkalsong.

Dagen spenderades med Elín och startade underbart bra med en laxciabatta på Emma's strax efter tio. När vi pratat, druckit vatten, tittat ut och kommenterat förbipasserande, pratat lite till och jag doppat en bit paprika i värmeljusets stearin så att det slocknade och sen format en liten tärning med stearinet som jag generöst nog gav till Elin, bestämde vi oss för att dra hem till henne och kolla Seinfeld.

Då Elins moder var sjuk, stack vi hem till hennes pappa istället. På vägen dit inhandlades TV-bränsle i form av en liter chokladglass, tre för 15 (Brejk, Daim och Marabou X) samt en drickyoghurt Päron/Vanilj till mig eftersom jag inte kan få tag på dem norröver...Mums.
Efter tittade på Seinfeld och pratande med Elins bror, kom så höjdpunkten då vi efter ihärdigt zappande hittade världens i särklass bästa film: En melodi om våren. Då den, på något mystiskt sätt, inte är representerad på IMDB, kommer här en snabb beskrivning fresh from TV-tablån:

En melodi om våren