Coolest. Day. Ever.

Idag har jag:
1. Fått ha på mig riktiga scrubs (blåa och ganska för stora, but still!)
2. Fått ha på mig hårskydd (trots att jag numera har max 5 cm långt hår på de längsta ställena sen jag klippte av mig håret den 2 januari) och munskydd (vilket blev varmt. Tur att jag hade borstat tänderna innan, annars hade jag kräkts av min egen andedräkt over and over again)
3. Fått komma in i en riktig operationssal, där jag fick se en sövd människa för första gången i mitt liv (eller, rättare sagt, en sövd människas vänsteröra och fötter. Men ändå...!)
4. Det bästa till sist: Lokalinjicering av adrenalin (för att dra ihop blodkärlen och minska blödning) samt borttagande och av en bit muskelhinna från temporalismuskeln (tinningmuskeln för lekmän) som sedan skrapades fri från muskelfibrer. Denna hinna skulle senare användas för att laga ett hål (perforering) i trumhinnan på samma patient.
Vi fick sedan bevittna hur man vidgade yttre hörselgången genom att skära bort lite brosk, för att sedan "skära av" örats bakre förankring och "vika upp" örat mot skallen. Därefter vidgades inre hörselgången genom borrning med diamantborr, och sedan fick vi se hur man vek upp trumhinnan så att stigbygel, hammare och hörselsnäcka blottades. Och precis då själva operationen med stabilisering av hörselben samt lagning av tympaniperforering (hålet i trumhinnan) skulle börja, var det dags att gå tillbaka och byta om till vanliga kläder igen för trachealkanylsdemonstration, vilket inte alls är så coolt som det låter eftersom vi inte fick se det på riktigt utan bara i teorin. Suck. Men fasiken vad coolt det var! Kan dock tillägga att jag inte kommer äta risgrynsgröt med saftsås under den närmaste tiden...

image38
Här tänkte jag egentligen ha en blodig operationsbild, men sen tänkte jag om. Det kan ju vara en bra idé att blidka de få stackars människor som faktiskt läser min blogg och inte istället skrämma bort dem. Dock kommer det en bild på mig och Elin in scrubs inom kort...alltid något att se fram emot.


Nu ska jag städa. Kanske inte riktigt lika coolt, men vad gör man?

TTFN!

Kommentarer
Postat av: Karin

sofia, jag kommer att dö imorgon!!

2008-01-07 @ 15:57:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback