Ingen gillar en militantpatriotisk skåning...

...men det struntar jag i. För kolla vad jag läste just (i och för sig på Wikipedia vars sanningshalt man kanske bör ta med en hink salt, but still!):

Ethnologue: I Languages of the World klassificeras skånskan (Scanian) som ett av de svenska språken men samtidigt anges de skånsktalande i Sverige som tvåspråkiga, med svenskan som ett andraspråk. Enligt Ethnologue finns det en hundraprocentig läs- och skrivkunnighet i andraspråket svenska bland de som har det skånska språket som modersmål.

Moahahahaha!




While we're at it, kolla in denna artikel från Aftonbladet från 23 december förra året:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1517653.ab

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka, men...hvorfor ikke?

Nu blir det sängen. Taah!



Kommentarer
Postat av: Elin

Jag undrar lite över hur det skulle gå att läsa en text på skånska... Kanske kan man få ett smakprov? =)

Postat av: Suffe

Elin: Hmm...kanske att jag borde skriva ett inlägg på skånska nån dag? Jag ska fila på det och hitta de mest inavlade orden som känns som skånsk mylla i munnen...så jag återkommer. :P

2008-02-21 @ 18:32:56
Postat av: Tomas

Frågan är om ni är välkomna i Danmark? Deras invandrarpolitik är ju lite intressant, minst sagt.

Hursomhelst - undrar egentligen hur många skåningar som själv vill bli danskar istället? Det är egentligen mer intressant, än vad resten av Sverige tycker :)

2008-02-21 @ 19:37:45
Postat av: Suffe

Joo, det är liksom den danska invandrarpolitiken som får mig att tveka inför en eventuell övergång...

Det värsta är att majoriteten nog varit för ett byte :D Frågan är vad Skåne skulle kosta? Bornholm?

2008-02-22 @ 00:52:55
Postat av: Maria

Jag ska skicka ett mail till dig, du som är språkpolis, och Tomas då också så klart, men jag har inte hans mailadress. Du får se till att vidarebefodra. Kram!

2008-02-22 @ 23:02:59
Postat av: Suffe

Maria: Haha, jag såg det och visade Tomas...vissa människor borde inte ha makt att skriva skyltar helt enkelt. Något som påminner mig om Agnetas valspråk: "Den som har ordet har makten". Jag är med andra ord mäktig mest hela tiden ;)

2008-02-23 @ 17:57:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback