Denver, the last dinosaur

Då jag inte reagerat på det minivaccin jag fick i måndags, hade jag inga antikroppar och fick således genomlida en tuberkulosspruta idag istället. Yey. Själva vaccinationen gick fort och relativt smärtfritt trots att jag hunnit bli nervös ("Du behöver inte titta, jag vet vad jag gör" som sköterskan så bestämt sa). Med mig hem fick jag en liten lapp, Råd vid BCG-vaccination heter den. Om man läser den lite noggrannare, får man dock en otrevlig överraskning:

Hur vet man att vaccinationen "slagit an"?
2-3 veckor efter vaccinationen bildas en liten förhårdnad, som långsamt övergår i en varbildning. Denna täcks av en skorpa, som så småningom lossnar. Såret läker normalt inom 10-13 veckor. Samtidigt kan körtlarna i armhålan förstoras något. På vaccinationsstället bildas slutligen ett ärr.

Sen står det även att man inte får bada under sårtiden och att man inte får ha plåster på utan "en tunn kompress fastsatt med häfta". Ugha. 10-13 veckor, så länge varar det alltså (pun intended!). Örk. Jag ser INTE fram emot det där, men nu är det iallafall gjort. Jag lovar att avlägga lägesrapport såfort det börjar hända saker på min vänsterarm.

Ikväll blir det stepmuskel, ska bli trevligt...speciellt som jag inte lyckats mota bort chokladsuget den här veckan. Igår sågs Shaun of the Dead med Ylva och Jo-Hanna, och till den förtärdes en misslyckad men ändå god kladdkaka (vi glömde mjölet på grund av kommunikationsproblem...eller rättare sagt: Tomas trodde jag hade i det och jag trodde han hade i det innan jag till sist undrade varför han plockat undan allt utom mjölet och därför satte in det i skafferiet igen). Oh well, gott var det iallafall, speciellt med vaniljglass till.

Nu är det ändå inte jättelångt kvar till påsken, då jag ju (om någon lyckats missa detta) kommer hem på Skånebesök. Då hoppas jag att Tomas vinkar av mig på flygplatsen i äkta Merci-reklamstil. Jag nöjer mig inte med mindre, nämligen.

Nej, nu är det dags att skriva den där auskultationsrapporten som ska in imorgon, samt boka IKSU-passet så man får plats. Have it so good, y'all.

Toodles!


Jag hade också sagt tack om jag fått Merci.





Kommentarer
Postat av: Tomas

Oroa dig inte! Om du får en böld ska du vara låta den vara. Höhö.

Vi får öva lite på vår kommu...komunni...koumuinakti...kommunik... vi får prata lite bättre med varandra!

2008-02-07 @ 15:31:20
Postat av: lyol

ehh, dom säger ju itne tack.. dom säger ju nåd.

2008-02-07 @ 17:57:52
Postat av: Suffe

Tomas: Vadå, nu fattar jag inte asså. Va? Eller....va?

Jo-Hanna: Vi pratade om det där igår, så det tänker jag inte skriva nåt om. Däremot ska du lätt få lära mig östgötska nu :D

2008-02-08 @ 14:44:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback