Liten uppdatering...

Tomas sitter och spelar Metal Gear Solid III i soffan, och jag satt just bredvid och gjorde armband, samt passade på att mobba honom och göra narr av gubbarna i spelet när det är coola och kritiska ögonblick för alla inblandade utom jag. :D

Beställde fonetikboken till talkommunikationskursen, så har jag det gjort liksom. Jag vet, jag vet, "man behöver faktiskt inte köpa alla böcker till varenda kurs!" och det gör jag inte heller. Men vi har i princip bara den boken att läsa inför lektioner plus att den kommer igen nästa kurs (Talkommunikation II) så jag kände mig tvungen att punga ut med 260 spänn för den. Plus att jag hittade Den allvarsamma leken och Martin Bircks ungdom för typ 30 pix vardera = fler Söderbergsböcker att läsa! :) Har dock tvingats inse att denne snillrike författare också gett upphov till en av de mest tråkiga noveller någonsin,(eller kanske inte så tråkig egentligen, men glädjen av ett verk förtas ganska rejält av att ens hemska högstadielärare TVINGAR en att läsa den och komma på ett slut. Suck.), nämligen Pälsen. Fast om jag ska vara ärlig, så tror jag att Hjalmar Söderberg själv lade vikt på att skriva en så seriös och pretto novell som möjligt, enbart i syftet att vara ironisk utan att folk märkte det. :D
Dock har jag även kommit på att det är Söderberg som skrev Förvillelser som vi läste på gymnasiet med Agneta. Jag kommer ihåg att jag på fullt allvar tyckte att den var väldigt bra...se där!

Det är faktiskt lite roligt att läsa gamla svenska prosaklassiker utan en lärare som flåsar en i nacken, kanske jag t om. ska våga mig på Strindberg någon dag. Kanske. Eller nu lovade jag kanske för mycket... :)

Nej, nu ska jag nog läsa färdigt Doktor Glas...om jag vågar. :P

Over 'n' Out!






Kommentarer
Postat av: Betsy

Men Sofia! Har du gått över till "de andra", the dark(er) side? Hjalmar Söderberg är säkert en suverän författare, men det kommer ta lång tid innan jag medvetet ger mig in på svenska klassiker igen. Strindberg, Söderberg, Elin Wägner (hemska tanke), you name it. Jag håller mig till min angenäma blandning av kiosklitteratur (enligt Rebecka kallas det något annat...) och Populär Historia!

2007-03-19 @ 18:41:39
Postat av: Therese

Vad tur att jag inte smittade dig med mina baciller! =) Ja, det var jätteskoj att ses och det är så skoj att du ska vara hemma så pass länge nästa gång! Ha det bra gumman! Kramis!

2007-03-19 @ 20:18:00
Postat av: Eliooon

Buuu, jag skickade två länkar till dig på sööööta marsvinsungar, men de trodde att jag skickade spam! Haha. Du skulle visst godkänna dem innan de visades här! Do it!

Postat av: Micha

:(

2007-03-20 @ 07:01:49
URL: http://www.plastikkirurgi-info.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback