Feta tisdagen...moah!

[feldmansemlan.jpg]

kung! :D

Karin och Anna från klassen tittade förbi och betittade Desperata Hemmafruar samt åt semla med mig och Tomas, mycket gott och trevligt. Annars har dagen mest spenderats i soffan i ett fåfängt försök att försöka förstå och komma igenom artikeln Infantile Amnesia av Mark L.Howe och Mary L.Courage  på 30 sidor till seminariet imorgon med livet och lemmen i behåll (höhö). Det är inte så jättesvårt egentligen, men så många begrepp och olika synsätt och sånt att ha i beräkning...men faktiskt väldigt intressant att försöka förstå varför man inte har några minnen från tiden innan ca 2 års ålder. Jag har alltid bara utgått ifrån att man var för liten för att komma ihåg, men minne är något vi föds med och de funktionerna är pretty much där från början. Ska inte gå in på detaljer, men sug på den här passagen:

The idea that immaturity of the hippocampal region is the basis of infantile amnesia has its roots from the study of human memory pathology. Patients with bilateral damage to the medial aspect of the temporal globe (especially the hippocampus and amygdala) or the diencephalic structures (especially the mammimillary bodies and the dorsomedial nucleus of the thalamus) experience marked anterograde amnesia whereby they are unable to access (or perhaps store) recently experienced events and factual information.

Ja. Just det. Jag kan inte komma ifrån att hippocampus låter som ett läger för flodhästar, amygdala låter antingen som något X-rated eller någon slags munter by i en J.R.R. Tolkien-bok och mammimillary låter som ett smeknamn på Mommies with Guns eller nåt i den stilen. Sådana utsvävningar blir extra tydliga ju tröttare man blir, av någon anledning...

Till saken hör också att jag klantade mig vid kopieringen av den dubbelsidiga artikeln, så att jag, när jag började läsa igår och till min stora lycka klarade mig igenom första sidan relativit smidigt, märkte att texten inte hörde ihop med sida två. Det kan ha berott på att jag endast kopierat de udda sidorna, vilket ju då ledde till att artikeln var dubbelt så lång som jag trott. Och jag tyckte att den verkade jobbig redan från början. Nåväl, ska kolla lite till imorgon och sen ska vi träffas en timme innan i gruppen och prata igenom det innan seminariet börjar. Sen är det 4 day weekend för min del, oh yeah!
Nöjet förtas dock lite av den stundande tentan på fredag i nästa vecka. Men, men.

Jag kommer hem till Skåneland på måndag v 10, stannar t o m söndagen i samma vecka. Vi är nämligen lediga mellan psykologikursen och lingvistikkursen; is nice, I like.

I helgen blir det middag på Taj Mahal med Lotta och Jossan, sen en riktig hemmakväll på lördag ELLER utekväll, det beror på Micke och Viktor...
Föregående fredag spenderades framför Så Ska Det Låta med Viktor och Björn, jag vi hade allsång och åt en massa onyttigheter innan vi kollade på Monty Python resterande tid. Mycket trevligt. Lördagen bjöd på spelkväll med klassen, mycket trevligt. Har förresten lagt in de ca 24 pers i klassen som har MSN idag, så nu kan vi prata även utanför skolan. I'll never walk alone...hehe.

Nu ska jag nog göra mig iordning för sängen, det är en dag imorgon också.
TTFN!

Over and Out!





Kommentarer
Postat av: Tomas

...och Mommies with guns får mig att tänka på mumier med vapen.

Du är för rolig, puss :)

2007-02-20 @ 23:56:47
Postat av: Thomas

Jag ser inte feldmansemlan! Jag vill se feldmansemlan!

Postat av: Eliooon

Jag tycker vi tar en sväng inom Sydafrika på vår smekmånad. Och någon dag får vi sätta oss ner och skriva ner rutten också. Det är många ställen vi har bestämt att besöka ju. :P

2007-02-21 @ 20:22:17
URL: http://eliooon.webblogg.se
Postat av: Eliooon

Det ska bli trevligt att ha dig hemma igen. Mellan vilka datum är det, har du koll på det?

2007-02-21 @ 22:28:05
URL: http://eliooon.webblogg.se
Postat av: in the know

get the best mortgage refinance rates available

2015-05-18 @ 14:13:45
URL: http://first-mortgage-utah.freeweb.me/
Postat av: refinance

go here for the greatest bad credit mortgages anywhere

2015-05-21 @ 02:31:45
URL: http://nevada-mortgage-rates.jigsy.com/
Postat av: http://www.promofunding.partners/loans-we-offer

get the greatest poor credit home loans available

2015-05-21 @ 07:05:41
URL: http://first-mortgage-utah.freeweb.me/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback