My milkshake brings all the boys to the yard

Så var sista afasiföreläsningen avklarad i form av kliniskt seminarium på behandlingsplan och intervention för våra tidigare patientfall. När vår grupp var klara hade varken Karin eller Veronica något att tillägga utan gav idelt beröm. Man kanske klarar praktiken ändå? Tanken svindlar.

När jag kom hem låg Tomas historietenta från förra veckan på bordet, med betyget VG och kommentaren: "En mycket väl besvarad tentamen! Roligt att läsa och bedöma! Hatten av!". Tomas hade aldrig någonsin framhävt sig själv via sin blogg, så nu får jag göra det istället ty jag är stolt som en sprätthöna över honom.

Ikväll vankas det film med Jo-Hanna, imorgon blir det pluggdejt med Tomas på UB hela dagen lång...det behövs, jag har inte ens börjat plugga på tentan ännu till skillnad från resten av världen...känns det som.
Nåväl, först tupplur och springrunda i det mysiga regnpinade höstvädret. Ska försöka se upp för eventuella vattensjöarpölar.

Bu'bye!


Nya favvisar...

...är Me First And The Gimme Gimmes, ett klassiskt punk/rockband som gör covers på kända låtar i ny tappning. Peppen är total! Bland låtarna finns bla Uptown Girl, Mad World och Mandy...ganska varierat med andra ord. Lyssna säger jag bara.

Snart helg, tack Gud.

 

Trubadurväder?

När jag cyklade längs parkeringen på vägen hem fick jag plötsligt syn på en svarthårig kille iklädd endast övertröja ("endast" i bemärkelsen "utan jacka", inte bokstavligt talat nej...) som satt i gräset på kullen där klotgrillen stod i ett halvår. Med sig hade han en gitarr som han stödde mot ena benet sådär prettotrubaduraktigt och jag hann tom få ett kort smakprov på lite strängknäpp när jag passerade. Till saken hör att det är sisådär knappa 5 plusgrader ute och inte direkt rätt väderlag att sitta utan jacka på en blöt gräsplätt vid en parkering och spela gitarr. Mysko. Men vad gör man inte för konsten...eller brudarna?

Han är bergis en sån där kille som finns på varje estetlinje; killen utan riktig talang men som så gärna vill och på något mystiskt och irriterande sätt alltid råkar ha sin gitarr med sig där han sitter i uppehållsrummet/korridoren/matsalen/på efterfesten och sjunger (gärna halvfalskt och gärna egna låtar), ivrigt fiskandes efter komplimanger som aldrig kommer. Enligt mina erfarenheter brukar han ha tunt hår och lång lugg också, men detta är absolut inget måste. Jag vet att man bör älska och inte hata, men jag kan inte låta bli att störa mig på sådana människor, som även har en tendens att söka till Idol och bli chockerade när juryn sätter ord på omgivningens spontana reaktioner och skickar hem dem igen.

Ah, nu känns det bättre. Snart Funk men först macka. Taah!



Googlade "trubadur" och fick upp den här underbara bilden, (luggen not included).


Fredagsresumé och FRA Home Edition

Davs!
Tänkte nu summera fredagen såhär tisdag kväll när helgen ännu känns sådär oförskämt långt borta och minnena från föregående helg börjar suddas ut och ersättas med afasiologikunskaper...I wish.

När jag väl började med bränningen av skivor i torsdags kväll (jag jobbar bäst under stress press), tänkte jag mig en sisådär 5-6 skivor ungefär, vilket kändes som en OK siffra med tanke på att Malin också skulle ta med sig sitt fulla CD-case. Jag hade varit duktig nog att ordna alla musik i mappar enligt alfabetet för att snabbt komma åt rätt låt och bränningsproceduren flöt på utan större problem. När jag var klar hade jag 14 (!) fulla skivor, och när klockan var läggdags hade jag dessutom lyckats skriva en låtförteckning för dem alla. Score.

På fredagen var jag grymt nervös, men sjukt peppad. Jag hade, kvällen till ära, en alldeles egen hårstylist (tack Lotta!) som fixade värsta fräna inbakade flätorna så att det såg ut som om jag hade låååångt hår (we like!) och förfest hos TinaLinaPelle kan inte annat än bli roligt liksom. Extra roligt att Malin också kom så vi hann bli lite fnittriga och ihoppratade innan det var dags att gå till NH strax efter nio på kvällen.

Väl på NH fräschade jag upp lite ljudbordskunskaper innan det var dags att köra igång. Uppslutningen var först lite gles på dansgolvet, och det blev inte bättre av att ljuset plötsligt lade av helt. När väl det problemet var ur världen, började folk komma och skaka loss till den ofantligt grymma musiken. Om jag får säga det själv, alltså. Det var galet roligt, tack tack tack alla underbara vänner som kom och dansade/peppade/pussades (Jo-Hanna! ;P) - det var en kväll jag sent ska glömma. Kvällens höjdpunkt torde vara hårdrockarkillen med värsta hockeyfrillan som efter en evighets bläddrande bland låtarna önskade Maria med Blondie varpå Malin föreslog Hockeyfrilla direkt efter till hans ära. Vi hann inte mer än nicka i samförstånd innan Lotta, Tomas och Viktor rusade fram och frågade om vi sett hockeyfrillekillen och krävde att vi skulle spela just den låten. Aaah, eufori.

Kvällens enda orosmoln var dock att teknikens blunder återigen gjorde sig påmind i form av att den vänstra CD-spelaren plötsligt pajade så att vi fick köra låt- och CD-byten manuellt på den enda kvarstående fungerande högra CD-spelaren à la Mellanstadiedisco. Men då någon (som vi kan kalla en Anonym Välgörare då jag dessvärre inte kommer ihåg hans namn eller om jag ens hört det överhuvudtaget) plötsligt fick liv i vänster spelare blev lyckan som följde total och folk måste undrat vad jag och Malin höll på med då vi plötsligt skrek och hoppade runt och kramade varandra mitt i en låt. Sedan körde vi hårt ända tills jag i förbifarten slog en blick på mobilen och konstaterade att klockan hunnit bli 01:59 och att det var dags för tjejen som väntat hela kvällen på Fuck Her Gently att få lön för mödan samt för Jo-Hanna och Magda att få dansa till Acceptable in the 80's innan kvällen (tyvärr) var slut. Shit alltså. Det var bland det roligaste jag gjort, det här kommer jag leva på länge. Eller iallafall tills nästa gång, för en sådan kommer så be prepared!

Dagens (dvs. tisdagens) roligaste incident var för övrigt när Tomas fiskade upp sin mobil ur fickan och kunde konstatera att han råkat komma åt en knapp så att ljudinspelaren gått igång och fått med över 40 ocensurerade minuter av vår tisdagkvällsdialog. Jag tvingade honom att ha kvar det, just in case liksom.

Nej, nu är det hög tid för Stieg att få lite uppmärksamhet innan John Blund tar vid. Det finns många män i mitt liv just nu med andra ord. Have it so good. På återseende!


Umeås hetaste DJ:s, eller nöjesprofiler som vi numera föredrar att kalla oss.

I got love for you, if you were born in the 80's

Det är goa tider på mer än många sätt just nu. Höstvädret är (peppar, peppar!) vackert och soligt krispigt med vackra färger och många av löven i behåll på träden; jag njuter i fulla drag och tänkte fira det med en Nydalapromenad med Vickevire imorgon...måtte vädergudarna vara oss nådiga!

Afasikursstart igår men första föreläsningen idag vilket gick bra. Jag har varit hemligt orolig över den här kursen, eftersom afasi känns så hjärnigt och komplicerat...men nu börjar jag tro att jag också har en chans att lära mig allt jag kunna skall inför praktiken, hoppas det består.
Var även på Aerobic Funk ikväll och kom hem svettig men överlycklig ty det var typ det bästa passet jag någonsin varit på. Läraren är snygg som attan (hon är en tjej om ni undrar) och hade visst varit mammaledig men nu kommit tillbaka mer peppad än någonsin. Jag har gått på hennes pass innan men totalt glömt hur kul det var! Rumpskak och dans till R&B-musik i en timme = energikick de luxe! Jag ska lätt bli stammis.

Och, det kanske viktigaste (som om någon missat det...!): Nu börjar det dra ihop sig inför fredag! Jag börjar bli riktigt peppad och nervös. Som tur är ska jag stå med Malin som är gammal i gamet (konstigaste ordet i skriven form sedan "orangea" för övrigt...) och jättekul att umgås med, så det kommer bli skitkul. Och som tur är kommer alla mina underbara små vänner och skakar rumpa och peppar - det kan inte bli bättre helt enkelt! :)

Nej, nu dags att fixa lite inför imorgon innan jag ger Tomas en puss för att han klarade Tornado Man i Megaman. Inte nördigt eller så, nej.
Toodles!

 
Vet inte, cool bild.

Doo woop

Satt och fixade lite musik inför skivbränning och kände hur nervös jag är inför fredag. Tur att jag tvingat alla mina vänner att gå ut på NH så att jag har lite stöd iallafall...samt någon som dansar!

Ack, ack. Ska alldeles strax träffa Malin på NH för att bekanta mig med ljudanläggningen och lära mig hur man gör smidiga övergångar så att det slipper bli 30 sekunder mellan låtarna à la Mellanstadiedisco. Det vore ingen höjdare, nej.

Annars är jag sjukt stolt över det faktum att jag igår joggade Nydalasjön runt, hela rundan. Fick bryta strax efter infarten till Nydalahöjd längs Kolbäcksstråket ty mina knän började göra ont, men konditionsmässigt vet jag att jag orkat jogga ända fram till rödljusen...jag är lite rädd för mig själv känner jag. Jag har aldrig varit en sån där friskis, snarare en svettis. Men nu börjar jag komma igång på allvar! Hoppas att det fina höstvädret består tills jag åker ner till Skåne så jag kan se om jag lyckas göra om bedriften eller om det var en engångslyckohändelse.

Imorgon efter Afasikursstarten ska jag och Tomas gå på stan efter skolan, det ska bli myspys. Han behöver ekiperas och klippas, och jag ska leta verktyg till min nya hobby, vilken jag fortfarande inte kan avslöja.

Nej, nu dags att tänka på refrängen så att säga. Lev väl där ute. Toodle poodle!

Saturnus dag

Nej, det är inte dags för glögg men däremot slapp de luxe, särskilt för Tomas som hade tenta igår och vars närvaro varit ytterst sporadisk hemma den senaste veckan...ja, hela terminen faktiskt. Jag börjar bli lite orolig, har aldrig sett honom plugga så mycket. Han är värre än jag och då är det faktiskt illa. But he makes me proud. :)

Idag gick jag upp klockan halv ett alldeles för sent, ty jag sov i det närmaste ingenting natten till igår så jag hade lite att ta igen. Nu har vi ätit "frukost" framför TV:n och tittat på kvalitetsprogrammet A Shot at Love with Tila Tequila vilket säger lite om det mediokra programutbudet at this hour. Tomas bestämde sig för att starta en egen version under namnet Bobby Baccardi, och jag lovade att jag skulle göra lite PR för programmet och genast uppmana alla att anmäla sig...så killar som gillar att killa killar och tjejer som gillar killar med stora grejer får gärna höra av sig snarast. När vi ändå höll på, kom vi på lite fler namn; Örjan Öl, Sven Sprit och Vincent Vin...så vi får se vad sluttiteln blir. Om jag skulle startat en egen version hade jag kört på Tomas förslag Carola Coca Cola för jag är ju lite finare i kanten, jag.

Nu håller Tomas på att klä på sig (grå fleecemorgonrock räknas inte till den semantiska kategorin "kläder" enligt mig) och vi ska alldeles strax ta en promenad i det vackra höstvädret. Jag hoppas att solen tittar fram imorgon också, ty då ska jag försöka mig på att springa runt Nydalasjön. Hela. Eller så långt jag orkar, iallafall.
Ikväll blir det lugnt med tacos och film med Jo-Hanna, det blir kalas.
Jag kan för övrigt meddela att jag blivit pysslig och har flera små projects på G, dock inget jag vågar yppa något om här eftersom jag förbereder hemlisar till både Linafina och Viktorpiktor. Tomas ska också få en grej men den har jag inte riktigt lyckats hålla hemlig ty jag behåller hemlisar som en bottenlös hink behåller vatten, dvs. inte speciellt bra.

Nej, nu verkar det som om Ashley har fått ett utbrott i Tila Tequila, måste kolla vad det rör sig om.
Cheerio!




Scener ur ett äktenskap II

T: Vad vill du spela?
S: Jag vet inte...Vetgirig?
T (dyker ner mot Wii:et): SUPER PROBOTECTOR!!
S: Va? Nää...Vetgirig!
T: Jaha...jag tyckte du sa: "Jag vet inte, välj du".





(Vid Betapetspelande)
T: Varför la du inte "fis"?
S (bittert): Det spelar ingen roll...!
T: ...men det är ju "fis"!

Vatten, vatten, bara vanligt vatten

Det mysiga med regn och rusk är att man kan sitta inne och göra ingenting med gott samvete. Det dåliga är att man blir totalt genomblöt och nedkyld om man får för sig att till exempel gå runt Nydalasjön en söndagförmiddag med sin gode vän Viktor. Som tur är finns te och mackor, Tomas och Vem Vet Mest?-repriser på SVT2 när man kommer hem. Om man har tur, alltså.

Eftersom jag var mer produktiv än en Duracelkanin on speed igår, har jag en heeeelt ledig söndag idag = underbart skönt. Jag passade nämligen på att städa samtidigt som vi tvättade igår, satte en bulldeg och stack sedan ut och sprang min vanliga Kinabrorunda. Efter en (välbehövlig) dusch lagade vi tacos med sojaproteinstjosan istället för köttfärs vilket blev supergott iallafall, samt stoppade in bullarna i ugnen. Dock blev kanelbullarna något brända då jag överskattade ugnstiden lite, men helt klart ätbara och vaniljbullarna blev mer lyckade vilket innebar bullfest, bullfest hela dan till South Parkfilmen som turligt nog gick på TV. En bra dag med andra ord.

Idag har jag i princip bara varit på promenad och suttit vid datorn, spelade just en match Betapet mot Viktor vilken han förlorade. Fattas bara annat eftersom det var hans första gång, men iallafall. Snart dags att laga middag, kan dock inte bestämma om vi ska laga Flygande Jakob (ett fett avslut på en fet helg) eller Kyckling Korma (då jag iallafall kan äta lite efterätt med gott samvete). Tiden får utvisa, helt enkelt.

Precis innan avslut kom jag på att jag ju glömt meddela den kanske viktigaste nyheten av dem alla: JAG FICK PRAKTIKPLATSEN I LUND, vilket innebär att jag kommer att befinna mig på hemmaplan i princip hela november. Booyaah! :D

Nej, nu dags för middag vad det än blir. Tjingeling!


Ungefär såhär såg det ut när jag och Viktor var ute och gick, minus regn då.


Mångspråkighetens mångfald och enspråkighetens enfald

Sitter på min säng och skriver, då jag ju har en portabel dator som jag kan ta med mig anywhere I want och det var faktiskt ganska skönt att sitta mjukt (tro det eller ej!). Jag har en liten sak på hjärtat, nämligen det här med reklam.
Jag vet inte om jag tittar alldeles för mycket på TV eller om jag bara är extra uppmärksam, men av alla de otaliga töntiga reklamer som går nu, är det framför allt två som jag lagt märke till. I'm on to them helt enkelt.

Den första är Lindtreklamen, ni vet den med äldre män med milda, nöjda leenden och vita kockmössor som luktar på/bryter sönder en bit av Lindts allra finaste mörka choklad av bästa kvalitet (dock blir jag inte särskilt impad av Lindts reklam, då alla vet att det är Marabou Premiums Dark Pistachio som är och förblir den godaste mörka chokladen...men iallafall. Försöka går ju).
Iallafall; den blide chokladkocken (?) står där och håller upp chokladkakan, gärna flankerad av en imponerad konditorkollega som även han kastar uppskattande blickar mot chokladen, för att detta är en bit av finaste kvalitetschoklad kan väl alla se. Men så kommer vi till det där med kakaohalten, för Lindts choklad innehåller ju som bekant alltid minst 70 % choklad, vilket speakern (som för övrigt verkar vara samma som i Riesen- och Werters Originalreklamerna) så korrekt konstaterar. "Men hur ska vi få tittarna att verkligen inse att det som sägs är sant?" verkar PR-yuppisarna ha tänkt. "Vi behöver något som verkligen illustrerar sanningen på ett sätt som tittarna kan ta till sig". Resultatet blir att vi ser den nöjde kocken lägga chokladkakan på en våg, varpå pilen sakta rör sig från 60 %...65%...för att till sist stanna på (just det!) 70%. Den hårt arbetande Lindtkocken skrockar lite för sig själv. Han är nöjd.





Den andra reklamen jag inte orkar med är L'Oréal Men Experts reklam med Matthew Fox. Jag dömer honom inte för hans medverkan i reklamen, vi kan alla känna oss lite före-detta och i behov av lättförtjänta pengar ibland. Reklamen som sådan är som L'Oréals reklamer är mest fast med en lite tuffare attityd, eftersom den ju är riktad till män sådär härligt stereotypiskt med bilder på Matthew där han joggar i New York med en sån där fängelsemössa på huvudet ("I take care of myself") och en inblick i hans hårda vardag on the set ("I never allow myself to look tired") osv. osv. Inget uppseendeväckande såhär långt, men så kommer vi till Hudens fem trötthetstecken, vilka L'Oréal givetvis råder bot på. De första fyra är något i stil med rynkor, slapphet, torrhet och livlöshet (ganska självklara saker med andra ord), och sist men inte minst kommer den bästa, nämligen: Trött hud.
Way to go, advertisers. Jag ser framför mig hur L'Oréals PR-konsulter sitter med pannan i djupa veck vid förmiddagsmötet och funderar så att moccacinon blir kall; "Vi har bara fyra trötthetstecken, men vi behöver fem. Fem är en bra siffra, den inger förtroende. Fyra ter sig hafsigt och lite påvert, men fem - där har vi en siffra som inger trovärdighet och pondus! Med fem trötthetstecken kan ingenting gå fel!" Sen var det någon, förslagsvis en praoelev och/eller mindre begåvad kollega som kom med idén att återanvända exakt samma fras som i rubriken och helt skamlöst använda detta som det sista trötthetstecknet. Sagt och gjort, det är ju ändå ingen som märker det när texten är förgrund till Matthew Fox, han spelade ju snyggCharlie i Party of Five, sånt ger cred och trovärdighet. Girls wanna do him and guys wanna be him, och det är ju ändå ingen som läser vad reklamen lovar när man kan leva på sitt kända produktnamn i tid och evighet Amen. "Äh, what the heck, vi slänger på några tusingar till i gage bara för att han är så förbannat snygg...även i joggingmössa".

      


Ack. Detta blev alltför långt, känner jag...men jag var helt enkelt tvungen att ventilera lite åsikter och det är ju det alla coola människor har sina bloggar till...har jag hört. Dagens föreläsning var inställd, så nu har jag helg. Den ska firas med StepMuskel kl 12, ICA Maxibesök och sist men inte minst; Pizza på Ängen, Umeås godaste pizzaställe ALLA kategorier. Jag har sett fram emot det hela veckan, och jag överdriver inte.
Nu dags för mackor och spenatsoppa så jag orkar svettas rejält.
Toodles!