I Skåne är det vår...

...eller iallafall barmark. Idag har vädret varit jättehärligt med sol, om än något kyligt. Men nu tänkte jag inte prata om vädret utan mer skriva lite om vad som hänt fram tills nu i detta underbara landskap som vi kallar Skåne.

Min Skåneresa (eller min Underbara resa genom Sverige om ni så vill) fick en dålig start, då planet i Umeå blev en timme försenat på onsdagskvällen, vilket innebar att vi som skulle åka vidare från Bromma till Sturup vackert fick vända och åka tillbaka till Umeå igen då vi skulle missa vårt plan till Skåne och eftersom precis alla skulle hem innan påsk, var alla senare avgångar från Bromma till Malmö fullbokade. Vi blev tröstade med att Malmö Aviation skulle bjuda på hotellvistelse för natten, men eftersom i princip alla bodde i Umeå, blev det istället gratis taxi tillbaka hem till Ålidhem som gällde. Jag skulle kunna kräva Malmö Aviation på mina extra 35 pix för flygbussen, men det känns som om det skulle kosta ungefär lika mycket att sitta i telefonkö hos deras kundtjänst, så jag avstår. Som tur var fick vi plats på ett flyg på torsdag morgon, vilket å andra sidan innebar att jag fick gå upp halv fem eftersom flyget gick klockan sju, vilket kändes lite tungt. När jag väl kom iväg, gick resan dock problemfritt och klockan 09.20 kunde jag till sist sätta foten på skånsk mark, vilket nog låter mer högtidligt och euforiskt än det faktiskt var. Nåväl, jag hann träffa Tiina och Maria för lunch på stan i Lund, samt hälsa på min morfar innan jag tog tåget hem till H-Town för att se så att katterna levde och huset står kvar. Detta stämde, dock hade Sixten inte synts till sedan i söndags vilket var lite alarmerande. Torsdagskvällen spenderades hos Lina i form av vin-/ciderdrickande, musiklyssnande och SingStar-duellerande (vi kom läskigt lika hela tiden och en gång fick vi samma poäng, så vi lade snart av med det och bara pratade istället...) innan vi (läs: Micke) transporterade oss till utestället Jeriko i for a night on the town i Malmö.

Jeriko visade sig vara någon slags mysko syntklubb, där alla människor såg väldigt mysko ut. Det gjorde dock inte jag och Lina, men vi beställde ändå varsin White Russian respektive Bloody Mary (sjukt äcklig by the way!) och entrade dansgolvet. Medan syntmänniskorna samt två stycken tant-transvestiter (jag skojar inte) stod och nickade lite i takt till musiken alternativt dansade kissnödighetsdansen (ett steg åt sidan med ena foten, ihop med benen och upprepa åt andra hållet) dansade jag och Lina oss svettiga så gott vi kunde till den ganska dåliga och bisarra musiken. Efter ungefär tjugo minuter hade vi dock fått nog och tackade för oss för att istället bege oss till det ack så coola och hippa KB (KulturBolaget) ett halvt kvarter därifrån. Där var det lite mera drag och bättre musik, med undantag av en helt klart pårökt och skäggig Peps Persson-wannabe som stod och sjöng tam reggae och mest uppmanade publiken att svara honom på utrop som "say yeeeeah!" och "wooooooooo". Han var, som ni kanske förstår, ganska kass. Vi träffade dock en österrikare som trollade för oss innan hans fula flickvän drog bort honom därifrån, samt beställde varsin Xider Xristmas som reades ut i baren för "bara" 29 spänn. Vi tog även tillfället i akt att smaka varsin Cosmopolitan (jag har alltid velat testa den sen jag såg Sex and the City första gången) men blev grymt besvikna, då denna drink visade sig vara fullkomligt vidrig trots sin höga hippfaktor. Kvällen nådde sin höjdpunkt då vi träffade Johan-i-toan (Tomas kompis från Piteå som bor i Malmö) vilket var totalt otippat men väldigt trevligt. Vi dansade lite och töntade oss på dansgolvet innan det var dags att ta förväl. Min buss dröjde och regnet kissade ner, vilket ledde till att jag tog en taxi hem för en gångs skull. Taxichauffören var jättetrevlig och kom från Irak (tror jag). Det visade sig att han hade bott i Piteå, vilket vi pratade om i princip hela vägen hem. Väl hemma försökte jag att inte snubbla över diverse katter, innan jag ramlade i säng framåt fem för att konstatera att jag varit uppe i mer än ett dygn i sträck. Puh.

Fyra och en halv timmes sömn senare gick jag upp och åkte till farmor, inte fullt så påverkad av gårdagen som man skulle kunna tro. Vi hade en trevlig dag med korsordslösande och allmänt prat till kaffe och kaka, för att sedan se Så Ska Det Låta på kvällen innan jag läste lite Året Runt och somnade (jag tjänade många pensionärspoäng den dagen!). En mycket mysig långfredag alltså. Gårdagen spenderades hos mormor då det lagades lammstek med potatis och champinjonsås, samt den obligatoriska myntagelén (köpt dock, but still) och pratades mycket mycket mycket om allt mellan himmel och jord. På kvällen såg vi Warren Beatty i den underbara filmen Heaven Can Wait och åt chokladmuffins. Därefter var vi båda två helt slut, så sen blev det sängen för oss båda.

Idag gick vi upp lagom sent och åt påskbrunch bestående av varmrökt lax, äggröra, romsås och spenat innan jag åkte hem och tittade till katterna, för att finna en jamande Sixten på trappen. Han verkade inte speciellt medtagen, mest hungrig. Efter att ha släppt in honom och räknat så att alla tre katterna äntligen var hemma, åkte jag hem till Lina och umgicks lite grann med henne samt skrattade åt hennes söta men ack så mentally challenged hund Rex. Sedan kom jag hem och nu sitter jag här och fryser innan det är dags att sova. Imorgon vid 10-11 kommer nämligen resterande familj minus bror hem från Mexiko, det ska bli väldigt kul att träffa dem igen även om de kommer vara äckligt solbrända. Det ska även bli skönt att få hjälp med att höja värmen i huset, jag vet nämligen inte hur man gör och värmen skruvades ner lite innan de åkte vilket innebär att jag måste sova med dubbla tröjor för att inte frysa ihjäl. Ack.

Nej, nu sova. Hoppas alla andra haft en bra påsk, för det har jag.
Laters!



Ain't he a Beatty?






Påsklov!

Ikväll bär det av ner till Skåne igen, känns kul. Lite pusslande har det blivit för att hinna träffa alla (jag vill inte göra någon besviken och kan inte säga nej) men nu verkar det som om saker och ting börjar ordna upp sig. Resterande familj är i Mexiko och hälsar på min lille bror (särskrivning intended) men kommer hem på måndag så jag hinner träffa dem i sisådär ett dygn innan jag åker upp igen på tisdag kväll, vilket känns trevligt. Något som däremot inte känns trevligt är när man får ett kort mail från sin far där han berättar hur de spenderar sina dagar där nere (i Mexiko, inte Skåne): I skuggan under en palm, alternativt badandes i det turkosa vattnet med vågor i 35-gradig sol. Suck. Här är bara snösnösnö och lite slask. Våren får gärna komma nu. Helst med en gång.

Nu borde jag packa lite, men först ska jag bränna lite CD-skivor till familj och min fina Lina. Det finns risk för att ni inte hör något av mig på länge, men om jag inte skriver på över en vecka, får ni...vänta lite till. Jag lär vara upptagen.
Ha det fint och Glad Påsk alla!
Över och ut!




How Svensson am I?

[ -] Ditt efternamn slutar på -son. Nope.
[X] Du känner någon som har samma förnamn som du. Jaa, faktiskt. På pricken, ty det finns en till i Umeå som heter EXAKT som jag, både i förnamn och efternamn. Hon är en bättre version av mig, ty hon pluggar till läkare.
[X] Du känner någon som har samma efternamn som du. Förutom resterande familj, se även ovan.
[ -] I din familj är ni 2 barn. Nej, 2 + 2 = 4.
[ -]Du bor i villa. Nej, lägenhet.
[X] Du bor i en tätort. Umeå är väl att betraktas som tätort ja.
[ -] Dina föräldrar är mellan 35-50 år gamla. Neej, de är något äldre...
[X] Dina föräldrar har gift sig. Jepp, and they still are.
[X] Din mamma är yngre än din pappa. Japp, tre år yngre.
[ -] Din pappa heter Lars. Nej, min pappa heter Peter.
[ -] Din mamma heter Anna. Nej, min mamma heter Kajsa.
[ -] Din familj har en Volvo. Nej, nu har vi en Volkswagen Sharan, dock har vi haft en röd Volvo en gång i tiden...
[ -] Din familj har en silvergrå eller röd bil. Nej, ty den är himmelsblå.
[X] Du har tillgång till Internet hemma. Ehh...ja.
[X] Du har egen mobiltelefon. Jajjebox!
[X] Du har ett eget rum. Jag delar med Tomas, men det är väl snarast att betrakta som mitt. Jag har iallafall mest kläder i garderoben...
[X] Du har varit utomlands minst 2 gånger. En och annan avstickare till kontinenten har väl hunnits med...
[X] Du har varit på Mallorca/Kanarieöarna. Yes, en gång. På Lanzarote.
[ -] Du har varit i Grekland. Nej, det har jag faktiskt inte! Men kanske i sommar?
[ -] Du har varit på Öland minst 2 gånger. Nope, aldrig faktiskt.
[ -] Du har varit på husvagnssemester minst 2 gånger. Nej, aldrig. Vi har sommarställe för böveln!
[ -] Din familj har en husvagn. Se ovan.
[X] Ingen av dina föräldrar röker. Nej nej nej.
[X] Din pappa är lite lätt överviktig. Förlåt pappa. Men jag älskar dig ändå!
[X] Du idrottar flera dagar i veckan. Om "flera" innebär åtminstone mer än en och då även kan inkludera promenad, kan jag ge mig ett kryss. Typ.
[ -] Du har husdjur. Förutom Tomas så nej. Dammråttor och silverfiskar, möjligen.
[ -] Du får månadspeng. Nej, jag tror inte att CSN räknar studiemedlet som månadspeng.
[ -] De flesta i din familj är blåögda. Nej, två är grönögda och tre är brunögda. Och så jag då. Jag är nog adopterad.
[X] Du äter på Mc Donalds. Fast inte helst, hellre Max och ännu hellre Burger King.
[X] Du följer Melodifestivalen. Här måste jag bekänna färg, ty jag har sett alla deltävlingar utom två. Men då såg jag till att pricka in pausunderhållningen med Björn Gustafsson iallafall!


Multiplicera antalet kryss med tre och få din procent.
15 x 3 = 45 %

Oh yeah, sådär lagom i mitten. Så Svensson av mig!


Gode Gud (om du finns), ge mig styrka...

...att klara av och lämna in rapporten för laboration II imorgon...!!
Det känns som om alla andra är klara och dessutom har koll på vad det är de skrivit, medan jag måste sitta inlåst i lägenheten hela dagen och bara skriva likt en Duracellkanin on E för att hinna klart. Inlämningsrutan på PingPong stänger imorgon klockan 23:59, så med lite tur är jag klar till 23:58.

Skåne har aldrig känts längre bort, jag vill ha vår. NU!


image47

Geeee mig...!!

I väntan på Godot...

...mjaee, men Fredrik. Vi har extrainsatt labb idag för att kompensera för tillfället då labbet beslöt sig för att lägga ner vilket innebar att alla ju fick påbörja första labben hemma, vilket i sin tur innebar att alla förstått och mätt fel vilket sedermera visade sig nästföljande torsdag. Yey.

Jag har helt fräckt skjutit upp den andra labben eftersom labb 3 skall redovisas på måndag, så jag ägnar mig åt den istället (dessutom verkar den mycket roligare). Den går ut på att vi i ett speciellt talprogram som, lingvisthumoristiskt nog heter Praat (det är utvecklat Nederländerna) ska öppna och arbeta med en ljudfil där en man talat in meningen Jag vill lämna några långa Jörnsbor. Tanken är att vi med hjälp av programmet ska mixtra och leka runt med grundtonen (dvs. få honom att höja eller sänka rösten) och durationen (dvs. förkorta eller förlänga vissa fonem) så att betoningen ändras. Vi ska skapa tre olika ljudfiler där fokus i den första ska ligga på jag, i den andra lämna och i den sista på långa. Det är faktiskt ganska roligt, även om det inte låter helt äkta eftersom det ju är syntetiskt, dvs. "konstgjort" tal. Jag har exempelvis märkt att om man höjer grundtonen på slutet, låter killen som en dalmas. Jätteroligt. Roligare än så lär jag dock inte få på den här kursen, så jag passar på att skratta nu för man vet ju aldrig när det blir roligt nästa gång.

Nu borde Fredrik komma snart. Och jag borde sannerligen fortsätta, ty jag har sjukt mycket att göra. Det faktum att en tredjedel av klassen blivit förkyld under helgen och satt och snorade/hostade/harklade sig under föreläsningen igår talar sitt tydliga språk: Detta är kursen från helvetet. När jag skickat in sista rapporten ska jag gråta en skvätt av glädje och fira med något rikitigt gott.

Tur att det snart är påsk. Jag hoppas på vår lagom till min hemkomst, det är det minsta man kan begära.

Time to get to work. Laters.



image45
Praats symbol. Visst är den vacker? Inget hastjobb i Paint, här inte...


image46
När jag googlade Praat på Google Bild, fick jag även fram denna bild. Lite oväntat, sådär. Namnet är lika fint som bilden; Thunderthighs.