Sköna maj, välkommen!

Idag är det Valborgsmässoafton men ute är det som en sommarkväll, det är helt underbart! Jag kunde cykla från frisören i T-shirt utan att frysa...crazy! Tänkte skriva lite om vad som hänt sedan sistens och vad som står för dörren inom den närmsta framtiden, men jag orkar inte skriva snygga och fyndiga övergångar, så jag spaltar istället. Inte lika trevligt men...det bryr jag mig inte om.

* Bruno kläcktes igår! Jag hade inte kikat i hans plastbur(k) på jättelänge, men plötsligt satt det en liten fjäril bredvid puppan och jag blev jättechockad. Okej, han var ingen riktig fjäril, mer en liten mal. Inte en sån där stor äckelmal, men en fjäril med lite päls där fram och bruna vingar som var röda på undersidan typ. Han var ganska söt, så jag släppte ut honom åt sitt öde. Hoppas han kommer tillbaka...eller inte.

* Det är vår, som sagt. Det har sagts innan, men det tål att sägas igen ty vädret är underbart! Hoppas det är samma väderlek i Piteå.

* Idag hade vi sista föreläsningen innan praktiken, och imorgon bär det således av till Piteå tidigt på morgonen för lite välbehövlig vila innan praktiken börjar på måndag. Då jag inte äger en laptop och det heller inte finns internet i lägenheten där vi ska husera, kommer jag antagligen att vara relativt onårbar framöver med undantag för nån enstaka helg då jag kommer och hälsar på i Umeå igen. Men frukta icke, en redogörelse för min Piteåvistelse är att vänta!

* The Pussy Posse har blivit organiserade; från och med nu har vi alla varsitt smeknamn för att beskriva våra eminenta personligheter. Mitt är Poopy Pie och jag gillar det. Skarpt!

* Jag har funnit en ny kärlek: ICAs drickyoghurt med vaniljsmak. Jag levde länge med övertygelsen att Skånemejeriers drickyoghurt Päron/Vanilj var godast i världen, men jag hade fel. Smaka så förstår ni, jag tänker inte ens försöka förklara dess underbara smakkomposition; den är som en smakexplosion i munnen...som en gastronomisk orgasm, ungefär. Och där slutar jag med mina ekivoka paralleller.

Nu har jag inte så mycket mer att rapportera, tänkte istället återgå till att fylla på MP3:n med musik inför morgondagens bussresa. Hoppas alla får en trevlig Valborgsmässoafton, jag och Tomas ska fira den med fruktsallad och Mario Kart, because we're worth it.

Toodles!




Googlade Piteå Älvdals Sjukhus och fick fram den här bilden. Mys.



Fick även fram den här, lite oväntat sådär. Men det är klart, det ÄR ju viktigt med bra handhygien.



Googlade även "mal" och fick upp den här bilden. Sedan googlade jag inte mer.

Våren är här, jag svär!

We're in for crazy times:

* Tomas lärde sig jonglera på läskigt kort tid i påskas och kan nu dansa salsa OCH jonglera samtidigt, vilket han visade prov på igår. Han är faktiskt ganska skillad, helt objektivt talat alltså.

* Vår lille pojke har blivit stor: Bruno ligger numera i en puppa/sarkofag. Det går sjukt långsamt och jag börjar nästan misstänka att han gått till de sälla jaktmarkerna och lämnat jordelivet. Hur länge brukar fjärils(?)larver befinna sig i surpuppastadiet egentligen?!

* Jag och Tina kom fram till följande två saker på vår promenad idag: 1) Vi har numera ett namn på vår clique, nämligen The Pussy Posse 2) Vi hyser inget agg mot stiliga penisar.

* Veckans citat kommer annars från Tomas i form av "Man är ju hellre en stor lort än en liten skit". Veckans uttryck kommer från hans bästa vän Lotta i form av: Snigelsmisk, vilket till och med har petat ner konceptet locka röv från listan. Det var stiligt gjort!

* Våren verkar äntligen ha hittat hit och snön håller på att smälta. Min favoritmaskin of all times; The Sweeper (gatsoparmaskinen) har varit framme så nu är alla gator fria från löv och grus. Jag kan leva med hundbajslukten sålänge det är såhär fint och soligt, det är helt okej.

* Praktiken närmar sig med stormsteg - nu är det bara lite mer än en vecka kvar, iiiiih...!! Tenta på fredag, ack och ve...men det ska man väl klara, det me' (rim!).

* Jag och Tomas blir rika i midsommar, vi "fick" nämligen över 6000 pix var med skatteåterbäringen, jag kände mig ungefär som Broder Tuck i Robin Hood när jag fick hem deklarationen ("Prisa Gud! Här kommer skatteåterbäringen!"). Det lutar åt en resa till varmare breddgrader efter jobb i augusti. Jag är sugen på Kroatien, för "det är som Italien fast billigare" vilket jag tycker låter alldeles utmärkt. Om vi åker till Split ska jag lätt beställa en Banana Split. Ha. Ha. HA.

* Jag laddade just hem en N'Sync låt...

* ...OCH skrev om det i min blogg. Piiiiinsaaaamt...!!

Nu orkar jag inte skriva mera, dags för Mario Kart med Tomas.

Toodles!



Ungefär såhär ser Bruno ut, förutom att han är helt brun. Och hårig. Hm.

¨
Here we goooo!

Detta är ingen pluggpaus...

...för en pluggpaus brukar vanligtvis innebära att man pluggat överhuvudtaget innan man avnjuter den. Jag har lyckats pressa mig igenom resten av kapitel 1 och börjat på kapitel 9 i Språkutveckling och språkstörning hos barn. Del 1, Fonologi, grammatik, lexikon av Gisela Håkansson, Ulrika Nettelbladt och Eva-Kristina Salameh. På en hel dag. Jag skulle börja plugga klockan tio egentligen, vilket i själva verket var tidpunkten då jag kravlade mig ur sängen. Sen skulle jag "bara äta frukost, klä på mig och sitta framför datorn en liten stund" vilket resulterade i ungefär en timmes datortid innan Tomas kom hem och vi åt lunch betittandes Våra Bästa År innan vi tog en promenad i det underbara vårvädret. Först därefter började jag läsa, när klockan var närmare tre och nu hinner jag snart inte plugga mer innan det är dags att göra mig klar inför kvällens step muskel-pass. Jag är så kass, det är bara för att tentan inte är förrän nästa fredag och därför känns avlägsen som jag inte kommer igång. Jag kommer alltid igång på allvar först tre dagar innan tenta och får stressa ihjäl mig för att hinna få in allt i mitt ack så lilla huvud innan tentan äger rum, ivrigt förbannandes mig själv över att jag inte börjat plugga tidigare. Suck.

Dagens bästa låt är Sara Bareilles med Love Song, ni vet den där som är med i 3-reklamen just nu. Kan tipsa om världens bästa hemsida för alla som hör en låt i en reklam och vill luska reda på vad den heter: http://www.reklammusik.se/ is the shit!

Jag och Tomas har för övrigt skaffat ett nytt husdjur. När jag knallade hemåt från promenaden med Viktor via Kolbäcksstråket, fick jag syn på något litet och ludet som låg ihoprullat vid vägkanten, nämligen en liten larv. Som den djurvän jag är, kunde jag givetvis inte låta den stackaren bli ihjältrampad eller uppäten av någon elak fågel, så jag la den försiktigt i handen och gick hem med knuten näve för att sedan lägga den i en liten burk med plastfolie över (lufthålsförsett, givetvis!). För att han ska ligga bekvämt, bäddade jag med en bomullstuss och la även in lite sallad om han händelsevis skulle bli hungrig. Tomas skrattade åt mig, vilket är fullt tillåtet, men jag kan helt enkelt inte låta djur dö...inte ens en liten fjärilslarv. Han har numera också ett namn: Bruno, vilket passar honom mycket bra. Jag undrar vad han är för sorts fjäril. Eller om han ens är en fjäril...?!

Sist men inte minst måste jag bara bekänna en sak: Jag är lite kär i Brent Kutzle som spelar i bandet One Republic. För er common laymen som inte vet vem han är, är han killen i kostym och frizzigt hår som spelar cello i Apologize-videon. Han är sjukt söt, faktiskt...OCH han kan spela cello! Jag bifogar bild nedan. Men säg inget till Tomas, han blir så kinkig då.


Jag säger bara: Längst till vänster...

Det var allt för denna gång. Nu ska jag återgå till läsandet...iallafall en liten stund.
TTFN!

A long long time ago in a galaxy far far away...

Long time, no see. Våren känns på väg, men med tanke på att det var snöstorm i söndags kan man inte så noga veta eller våga vara säker på någonting väderrelaterat här uppe. Skickade en snöbild i ett MMS till far igår och fick tillbaka två stycken med bilder på scilla och vårlök med kommentaren: Betänk att vi inte har haft härlig snö och vinter, vilket inte tröstade mig nämnvärt. Snön får kort sagt hemskt gärna försvinna nu.

Just nu laddas det upp inför barnpraktiken den 7-30 maj med Språkstörningar hos barn på schemat. Sen ska vi också hinna med lite Oralmotorik och Pediatrik innan dess, hur nu det ska gå till. Jag är SÅ nervös inför praktiken, men mest peppad. Det ska bli helt otroligt roligt, och det faktum att jag hamnade i Piteå gör ju inte direkt saken sämre...jag och Lina har samma handledare, hon verkar jättesnäll. Hon har skrivit i mailet att vi är "såå välkomna!" så det får man ju hoppas! :)

Jag har också upptäckt en ny låt. Eller, ny är den inte eftersom jag är musikaliskt efterbliven, men den är ny för mig iallafall: Come On Eileen med Dexy's Midnight Runners, den är sjukt bra och får mig på glatt humör på morgonen. Just nu lyssnar jag på soundtracket till Team America, en av världens kanske roligaste filmer. Det är en film med marionettdockor av skaparna till South Park, vilket är precis lika skruvat som det låter. Jag missar heller aldrig att tima in dubbla South Park på MTV varje kväll mellan 22 och 23, hur upptagen jag än är.

Tänkte även passa på att publicera lite bilder på mig och Tomas som Prinsessan Leia och Luke Skywalker från maskeraden i lördags, vilken var sjukt rolig. Alla hade ansträngt sig till max och här följer ett kort exempel på några av deltagarna: Audrey Hepburn, Sandra Dee och Danny från Grease, Hawkeye från M*A*S*H*, Fidel Castro, Mia Wallace från Pulp Fiction, John Lennon, Alfons Åberg, Ted Burgundy från The Anchorman, Dr House, Den där Mary, Lara Croft mfl. mfl. Det var med andra ord en väldigt lyckad maskerad. See for yourself:

image48
Hetaste syskonparet i galaxen (vi försökte att inte pussas öppet, det hade lätt blivit konstig stämning...)


image49
Vår coolhet förtas inte av töntiga leenden, tvärtom.

image50
"Do you feel lucky? Well do ya...PUNK?!"


Eftersom jag inte sett Star Wars-filmerna förut (ja, det ÄR sant...) fick vi skynda oss att se Episode IV, V och VI innan maskeraden för där är vi ju båda med. Jag trodde ärligt talat att jag skulle tycka de var skittöntiga, men jag fick faktiskt tänka om...jag ser till och med fram emot att se de sista tre också (eller första beroende på hur man räknar). Jag måste dock erkänna att Chewbacca är min favorit so far.

Jag glömde för övrigt tipsa om en rolig låt: "Jag kan inte säga R" från radioprogrammet Rally. Det är lite att kasta sten i glashus, jag vet...men den är kul. :) När vi ändå är inne på finkultur, kan jag för övrigt också skryta med att vi (läs: Tomas) numera är lyckliga ägare till Mario Cart för Nintendo Wii. Det är barnsligt roligt!

Nej, nu är det slut. Men innan vi tar farväl:  May the force be with you!